Grunden till en trygg och bra bostadsaffär är att välja rätt mäklare då du ska sälja bostad. Att sälja sin bostad är ofta ens livs största affär, så trygghet är viktigt för de flesta bostadssäljarna. Därför kan det vara bra att du jämför mäklare innan du väljer en.
Olika typer av fastighetsmäklare passar olika typer av kunder. Alla vill förstås ha den allra bästa mäklaren, men vilken mäklare som är bäst för just dig kan bara du avgöra. Det finns flera olika saker att ta med i sin utvärdering då man jämför mäklare.
Fundera på vad som är viktigt vid din försäljning. Är det viktigaste att få ett riktigt högt slutpris? Eller är det viktigare att det går snabbt? Eller att hitta rätt köpare?
Tänk efter ordentligt och gör en egen prioritering innan du träffar olika mäklare. Utifrån dina behov kan du sedan jämföra mäklare och välja den som du tror passar bäst för dig. Välj sedan den mäklare som du får störst förtroende för.
Vill du hitta rätt mäklare, så hittar du många duktiga fastighetsmäklare här.
Mäklarens värdering baseras på flera olika källor. De flesta mäklarna har tillgång till något statistiksystem som visar prisstatistik av tidigare försäljningar i området. Värderingen baseras också på mäklarens bedömning av bostadens skick och läge i kombination med den aktuella marknaden.
Mäklarens arvode bör avspegla den försäljningsinsats som mäklaren bedömer krävs för att sälja just din bostad. Mäklare tar alltid en risk då de åtar sig ett uppdrag, eftersom att de inte får betalt förrän bostaden är såld.
Det är också vanligt att mäklaren tar ut en startavgift för att täcka kostnader som uppdraget medför. Det kan till exempel avse fotografering, mäklarbilder vid försäljning av bostadsrätter och liknande kostnader som uppkommer vid start av uppdraget.
Det finns flera olika typer av arvode:
När du jämför fastighetsmäklare och deras arvode så bör du överväga vilken typ av arvode som passar dig och din bostadsaffär.
Du bör ställa dig frågan varför den billigaste mäklaren är billigast. Är det för att mäklaren har för få affärer och är desperat efter nya uppdrag? Eller är det en mäklare som inte kommer att lägga så mycket tid på din försäljning?
Mäklare har ofta någon form av provisionslön, så mäklararvodet är en morot för mäklaren att verkligen göra sitt bästa. Vill du ha en mäklare som lägger ner mycket tid och energi då du ska sälja så kanske inte den billigaste mäklaren är den bästa mäklaren för dig.
Kvalitet kostar alltid, men det är inte säkert att den dyraste mäklaren är den bästa mäklaren. Vill du ha en hög kvalitet på mäklartjänsten så lönar det sig att betala ett bra arvode. Om du vill dela risken med arvodet med mäklaren så är en kombination av ett lägsta arvode och en rörlig del över en viss nivå ett bra upplägg då man jämför mäklare.
Det finns många delar i en försäljningsprocess som är svår att hantera på distans från bostaden som ska säljas. En nätmäklare som inte besöker bostaden kan inte göra en korrekt värdering, till exempel.
Du är oftast tvungen att själv hålla i visningen, vilket kan upplevas som mindre tryggt för en spekulant än om en duktig mäklare visar bostaden. Du som bor där och vill sälja bostaden är självklart positiv till din bostad - frågan är hur opartisk du är?
Spekulanten uppfattar dig troligen inte som opartisk, vilket fastighetsmäklaren enligt lag måste vara (förutom vad gäller priset - då jobbar mäklaren på uppdrag av säljaren för att få så bra betalt som möjligt).
Hos Mäklarsamfundet har man tagit fram ett ramverk för en professionell mäklartjänst. Här kan du läsa mer om "Ramverk för en professionell mäklartjänst".
Vanligtvis ingår all mäklarens tid för försäljningen och tillhörande administration i mäklarens arvode, men det kan skilja mellan olika mäklare. Mäklaren börjar med en värdering av bostaden och behovsanalys för att kunna skapa ett erbjudande som passar dig och din försäljning.
De tjänster som mäklaren köper in av andra leverantörer kan antingen ingå eller också betalar säljaren separat för dessa tjänster. Det kan t ex gälla fotografering, besiktning, mäklarbilder från förvaltare för bostadsrätter, styling, visningsstädning och andra tjänster. I de fall som mäklararvodet omfattar fler tjänster så får man betala mer. Den lägsta offerten för att sälja bostad är inte alltid lägsta priset - det beror på vad som ingår.
Boka ett första möte med mäklaren. Mötet är kostnadsfritt och då ingår även en muntlig värdering. Många mäklarföretag har idag digitala bokningsmöjligheter, vilket är smidigt för både dig och mäklaren. Här kan du boka möte med någon av våra mäklare.
Oftast kommer mäklaren hem till din bostad som ska säljas. Vid mötet går ni igenom din situation och vilka behov du har kring din bostadsförsäljning.
Om mäklaren har en digital boresa, så får du en länk redan innan mötet för att bekräfta mötet och förbereda uppgifter. Läs mer om hur en sådan digital boresa fungerar.
Då du gjort ditt val av mäklare så är det dags att skriva på förmedlingsuppdraget. Det kan antingen ske via digital signering eller på plats hos dig eller på mäklarens kontor (eller annan plats som passar er båda).
Du och mäklaren arbetar sedan vidare utifrån vad ni kommit överens om – boka fotografering, boka styling, boka eventuell besiktning (gäller hus) och andra saker som måste förberedas.
Många bostäder säljs redan innan de publicerats på Hemnet, som är Sveriges största marknadsplats för bostäder. Det finns alltså inget krav på annonsering på Hemnet, men det kan vara en av delarna i fastighetsmäklarens förslag på försäljningssätt.
Har alla mäklare samma typ av marknadsföring?
Många mäklare jobbar med stegvisa upplägg där man börjar med publicering på den egna hemsidan i kombination med annonsering på Boneo. Hos Boneo finns det ett dubbelt så stort utbud av Kommande bostäder, jämfört med Hemnet.
Om du väljer att sälja din bostad innan du köper en ny, så vet du hur mycket du har att röra dig med. Det är en trygghet, speciellt i en mer långsam marknad.
I många fall kräver banken att du har ett påskrivet kontrakt från en köpare på din bostad innan du får beviljat lån för att tillträda din nya bostad. Du ser vilka villkor banken ställer i det lånelöfte som du fått från dem.
En bostadsförsäljning som får ta tid skapar bättre förutsättningar för att få bättre betalt.
Du kan riskera att behöva lämna din nuvarande bostad innan du hittat en ny bostad, eller åtminstone innan du fått tillträde till en ny bostad. Väljer du att sälja din bostad innan du köper en ny, så bör du ha detta i åtanke.
Tips på hur man löser det är dels att du säljer din bostad med långt tillträde. På så vis skapar du tid för dig själv att hinna hitta en ny bostad. Dels kan du fundera på om du har möjlighet att hitta ett tillfälligt boende att hyra från det att du lämnar din bostad tills dess att du hittat en ny.
Om du väljer att köpa bostad innan din egen bostadsförsäljning, så vet du vilken tid du har på dig innan det blir skarpt läge med tillträde. Många barnfamiljer föredrar att köpa hus innan de säljer, för att veta var barnen ska gå i förskola och skola. En trygghet helt enkelt.
Genom att köpa en ny bostad innan du sålt din nuvarande bostad, gör att du kan hamna i tidsnöd. Om du är pressad att snabbt hitta en köpare till din bostad så kan det påverka priset. I en trögare marknad kan det röra sig om betydande summor, då du blir helt beroende av de spekulanter som är ute på marknaden vid just det tillfället.
Många mäklarföretag använder sig av rekommendationer på Reco. Här kan du hitta betyg på HusmanHagbergs mäklare hos Reco.
Betygen visar antingen hur nöjda tidigare kunder är med just det mäklarkontoret eller med den enskilda mäklaren. Du kan även se hur stor trovärdighet som mäklaren har. Trovärdigheten visar hur stor andel av mäklarens kunder som är tillfrågade att lämna ett betyg.
Du kan även se på märkningen om en recension är lämnad av en verifierad kund. Då vet du att det är en kund som faktiskt har erfarenhet av att ha anlitat mäklaren och mäklarföretaget. Ibland finns det overifierade omdömen och de är inte lika trovärdiga då de inte kommer från kunder som anlitat mäklaren, utan kan ha skrivits av vem som helst.
De bästa mäklarna är de med både högt betyg och hög trovärdighet på Reco. Läs mer här om hur Reco jobbar med omdömen.
Något enstaka lågt betyg är helt naturligt. Ibland kan en kund vara missnöjd över något som egentligen inte har med själva mäklartjänsten att göra. Det är först om en och samma mäklare fått många låga betyg som man bör titta efter en annan mäklare. Oftast finns det flera mäklare på samma kontor och man kan jämföra betygen för flera olika mäklare. Det viktigaste för dig är att du hittar rätt mäklare.
För det mesta är Googles recensioner skrivna av seriösa användare som känner till mäklaren och har erfarenhet av mäklarens och mäklarkontorets tjänster. Men, man ska veta att vem som helst har möjlighet att skriva en recension via Google. Det gör att mer oseriösa personer kan ge felaktiga recensioner och personer kan helt enkelt råka skriva en recension för fel företag.
Om det finns en dålig recension på Google så bör man ta sig tid att läsa hur mäklarföretaget har valt att bemöta det dåliga betyget. Det ger dig en uppfattning om huruvida det är en recension att räkna med eller om det har blivit något misstag.
En dålig recension kan även avse en mäklare som inte längre jobbar kvar på det aktuella mäklarkontoret och då kan man helt bortse från den.
Det finns flera olika källor att vända sig till för att se vilken erfarenhet en fastighetsmäklare har. Hos FMI (Fastighetsmäklarinspektionen) kan du söka på mäklarens namn och se när han/hon fick sin registrering.
Den tid som mäklaren har varit registrerad visar dock bara hur lång tid som mäklaren varit registrerad - inte hur många bostäder som mäklaren sålt.
På mäklarens egen hemsida kan du ofta hitta referenser från tidigare försäljningar. Det är försäljningar som mäklaren fått tillåtelse av både säljare och köpare att ha publicerad på sin hemsida som marknadsföring för det jobb som mäklaren gjort. Ofta visar bara mäklaren ett urval av sina gjorda förmedlingar.
För att se mer statistik om hur många bostäder som mäklaren har förmedlat, så kan man gå till Bopedia. Där kan du se hur många bostäder respektive fastighetsmäklare har förmedlat senaste halvåret, samt vilken typ av bostäder som mäklaren jobbat med.
Där kan du också se hur lång erfarenhet mäklaren har, vilken expertis mäklaren har och vilka språk han/hon pratar. Det finns även en presentation där mäklaren berättar mer om sig själv.
Det viktigaste är att mäklaren kan den lokala marknaden och känner till den målgrupp som är aktuell för just din bostad. En mäklare som jobbat länge på din ort och med den typen av bostad som du ska sälja har förstås bra inblick i hur marknaden fungerar. Mäklarens erfarenhet ger en mer precis värdering av både bostaden och hur lång tid försäljningen kommer att ta.
En ung mäklare med kortare erfarenhet kan också vara ett bra alternativ. Fördelen med en sådan mäklare är att de oftast har mycket tid och energi att lägga på just din bostadsförsäljning. Dessutom brukar yngre mäklare få stöd och hjälp av andra och mer erfarna kollegor som ställer upp och hjälper yngre kollegor att komma igång på marknaden.
Erfarenheten har betydelse men är inte helt avgörande - det beror på hur mäklarkontoret i övrigt fungerar som team, helt enkelt.
Ja, det kan man, men det är inget som vi rekommenderar. Som säljare har man ett stort ansvar för att affären går rätt till och skulle något gå fel så riskerar man att hamna i en tvist med köparen. Den risken minskar avsevärt om man anlitar en mäklare. Dels har mäklaren kunskap om hur bostadsaffärer ska göras, dels har mäklaren en ansvarsförsäkring för det fall något går fel i mäklarens arbete med förmedlingen.
Om man som säljare redan har en köpare som till bostaden, så kan man anlita en fastighetsmäklare för ett skrivuppdrag. En enklare form av mäklartjänst som ändå säkerställer att dokumentationen i affären blir korrekt.
De allra flesta mäklarna åtar sig skrivuppdrag. Även skrivuppdrag innehåller en hel del administration från mäklarens sida, såsom kundkännedom, upprättande av kontrakt och hantering av tillträdet.
Det enklaste rådet är att välja den mäklare som du får störst förtroende för. Känns fastighetsmäklaren som en person med god kunskap om den lokala marknaden, en person som du lätt kan kommunicera med och som presenterat en trovärdig säljprocess, så är det bara att slå till och sätta igång med försäljning av bostaden.
Den bästa mäklaren är den som bäst motsvarar dina förväntningar. Det handlar mycket om hur bra mäklaren är att göra en behovsanalys utifrån din situation. Den bästa mäklaren kan vara den som säljer mest i ditt område, men det kan också vara en nyutexaminerad fastighetsmäklare som har massor av energi och gott om tid att lägga på just ditt uppdrag.
Hittar du en mäklare som du direkt får förtroende för och som erbjuder ett försäljningsupplägg för din som passar dig, så tveka inte att anlita den fastighetsmäklaren. Om du ändå känner dig tveksam så ta kontakt med ytterligare ett par mäklare innan du bestämmer dig.
Genom att träffa tre mäklare för en värdering och tankar kring försäljningsprocess, så har du ett bra underlag för att fatta beslut.
Det finns såklart inget som hindrar att du träffar fler mäklare att jämföra med, men det kan kännas utmattande att träffa alltför många. Varje möte tar troligen 1-2 timmar, beroende på hur stor bostaden är och hur marknaden ser ut just då.
I förmedlingsuppdraget, som är det avtal där säljaren ger mäklaren i uppdrag att sälja sin bostad, så finns datum för avtalets ingående, avtalets längd och uppsägningstid.
Vill man byta mäklare så ska man säga upp avtalet skriftligt. Man kan även säga upp det muntligt, men bör då bekräfta det skriftligt, t ex via mail.
Om du tappat förtroendet för din mäklare så bör du överväga att byta. Det kan kännas svårt att säga upp någon som man tidigare valt som sin mäklare, men utan ett ömsesidigt förtroende så saknas troligen förutsättningar för att slutföra affären på ett bra sätt för både säljaren och mäklaren.
Om mäklaren ska sluta jobba som fastighetsmäklare så kan mäklaren välja slutföra de affärer som redan är påbörjade.
Mäklaren kan också komma överens med säljaren att låta en kollega på samma mäklarföretag ta över uppdraget. Om säljaren inte vill det, så kan de istället komma överens om att uppdraget om fastighetsförmedling sägs upp.
Det finns inget rätt eller fel då det gäller om man säljer före visning eller går ut på öppna marknaden. Den bästa mäklaren är den som vet vad som är viktigt för dig då du ska sälja din bostad. Så länge du känner att du fått det pris som du är nöjd med utifrån rådande marknad, så är det rätt tillfälle att sälja.
Ibland är köparen villig att betala mer för att få köpa innan visning och slippa konkurrens från andra spekulanter. Om du har bråttom med att sälja bostaden så kan det mycket väl vara ditt bästa beslut att sälja snarast möjligt.
Tiden som det tar att sälja bostad varierar från område till område och beroende på marknadsläget. I en trögare marknad tar det längre tid att sälja bostaden. Det ska man ta hänsyn till ifall banken ställer som krav att man ska ha sålt sin nuvarande bostad innan man tillträder sin nya. I så fall är det säkrare att sälja innan man köper.
Har man bråttom att sälja bostad så riskerar man att få gå ner i pris för att få den såld i tid. Jämför gärna vad olika mäklare anser om marknaden, så får du en realistisk bild av hur lång tid det kan ta att sälja din bostad.
Mäklaren är specialist på sin marknad och väger in både erfarenhet och statistik i sin värdering i kombination med aktuellt marknadsläge. En professionell, dagsfärsk värdering är mycket mer exakt än en digital värdering som man kan ta fram via tjänster på nätet.
Om du är osäker på värderingen så kan du fråga flera mäklare innan du landar i ett värde som du litar på. Om du vill sälja bostaden till det pris som värderingen visar, så har du goda chanser att lyckas med en bra bostadsförsäljning.
Det finns alltid en viss risk att värderingen är lite för hög, även om det är en mäklare som gjort den. Det kan t ex hända ifall att det var ett tag sedan värderingen gjordes och marknaden hunnit förändras.
En tuff konkurrens med många mäklare kan också få mäklaren att lägga sig lite högre i beräknat värde med hopp om att få uppdraget. Detta bör dock vara enkelt att genomskåda om man fått värdering av många olika mäklare.
Automatiska värderingar som man själv kan ta fram på nätet är sällan särskilt exakta. De ger en fingervisning om bostadens värde, men för att få en mer exakt värdering ska man anlita en mäklare med god kunskap om den lokala marknaden.
Automatiska värderingar baseras på historik över tidigare försäljningar och tar inte hänsyn till förändringar på marknaden som är aktuella just nu. Ifall du jämför en automatisk värdering med mäklarens värdering så skiljer de sig ofta åt och det mest troliga är att mäklarens värdering är den korrekta.
Om du tittat på en automatisk värdering på nätet innan du bestämt dig för att sälja din bostad, så ta den värderingen med en nypa salt. Skulle du sedan känna dig osäker på bostadens värde ifall att mäklarens värdering skiljer sig väldigt mycket från den automatiska värderingen, så ta hem fler mäklare och jämför deras värderingar.
Mäklarens arvode betalas efter försäljning av bostaden. Du kan däremot bli skyldig att ersätta mäklaren för kostnader som mäklaren haft under uppdraget, t ex för fotografering, styling etc.
JULIA FUENTES | 22 MAJ, 2025
Dela: