Hur mäklar man digitalt på rätt sätt?

Digitalt arbete som ökar försäljningen

Gabriel Karleving är franchisetagare och fastighetsmäklare på HusmanHagberg Alicante/Torrevieja och Nerja i Spanien – som nu gör sin bästa månad någonsin trots strikta restriktioner och tidigare lockdown. Mycket är tack vare att de anpassat sin strategi till dagens pandemi-läge, och att de legat i framkant med att mäkla digitalt. 

Men hur jobbar man digitalt för att nå framgång? Det tar vi reda på här.

Gabriel Karleving

Ni säljer bättre än någonsin - vad tror du ligger bakom den framgången?

- När pandemin slog till blev det som en nystart. Vi har tänkt om vårt sätt att arbeta på, satsat på att bygga ett starkt team och vänt på varje sten för att se hur vi kan effektivisera olika delar. Jag är grymt stolt över teamet som gör ett fantastiskt jobb, särskilt i dessa tider med lockdown och restriktioner.

- Det digitala arbetet är självklart en huvudanledning till att det går så pass bra nu, eftersom det möjliggjort affärer.

Hur jobbar ni digitalt?

- Vi har tillsammans med huvudkontoret och duktiga medarbetare jobbat med att profilera oss på rätt sätt: att sätta fokus på en bra digital närvaro och uppdatera oss på vad som behövs för att göra det enklare för kunden att köpa. 

- Vi satsar också på professionellt innehåll och bilder av bostäder, och att ha digitala visningar med rätt känsla. Det handlar inte bara om att filma en bostad, utan man måste jobba ännu mer med att förmedla samma känsla som vid en fysisk visning, för att skapa trygghet hos kunden. 

Att man nu jobbar mer digitalt, förändrar det något i köpprocessen?

- Ja, jag upplever att delar av processen blir effektivare och att den därmed förkortas.

Kommer den digitala trenden att hålla i sig även efter pandemin?

- Absolut, både för medarbetare och kund. Vi i teamet har mer frihet under ansvar nu och jobbar effektivare, även om vi fortsätter att ha vår bas på kontoret där vi ses kontinuerligt.

- För kundens del, har många redan gjort ett mentalt skifte till det digitala och därför tror jag att köpprocessen eller delar av den kommer fortsätta göras på distans. Under pandemin har vi fått ett kvitto på att det faktiskt funkar. Det är fler drömmar som får bli verklighet när man inte är fysiskt bunden.

Vilka är dina bästa tips när det kommer till att sälja digitalt?

  1. Gör en behovsanalys för att hitta ett sätt att vara närvarande med kunden digitalt.
  2. Fokusera på att skapa en relation med kunden. Även om det är lättare att göra när man får träffas fysiskt, är det viktigare att fokusera på det ännu mer när man jobbar digitalt.

Vill du också bli en del av framgången hos HusmanHagberg i Spanien? Kontakta vår VD Utland, Henrik Hagberg. Mail: henrik.hagberg@husmanhagberg.se eller tel: 073-691 28 62 

Glöm inte att följa oss på Instagram och Facebook.

HusmanHagberg är en av landets ledande fastighetsmäklarkedjor med över 100 kontor och drygt 400 medarbetare i både Sverige och Spanien. Vi är privatägda och fristående från banker och försäkringsbolag. Många av våra medarbetare bor i området där de arbetar. Med ett äkta engagemang och en passion för sitt yrke vinner de kundernas hjärtan. Det är därför vi är fastighetsmäklaren med nöjdare kunder. Välkommen att bli nöjd du också!

Om HusmanHagberg