Deklarera din bostadsförsäljning

Skatteverkets hemsida finns information om hur du ska deklarera försäljningen av din sålda bostad. Vinst eller förlust? Räkna enkelt ut det här.

Sista dagen för att lämna in din deklaration är den 2 maj. Om du beräknar få ett underskott av slutgiltig skatt på mer än 30 000 kr, bör du göra en fyllnadsinbetalning senast den 12 februari för att undvika kostnadsränta.

Behöver du hjälp?

Du som har sålt din bostad genom HusmanHagberg under 2017 får, om du skulle behöva, kostnadsfri deklarationshjälp av din bostadsförsäljning.

Vi behöver i så fall följande uppgifter:
· Inköpspris.
· Inköpskostnader.
· Kostnader för ny-, till- och ombyggnader.
· Kostnader för värdehöjande reparationer.
· Eventuellt tidigare uppskovsbelopp.
· Uppgifter om ny bostad (om du vill ha uppskov med vinsten).
· Kontrolluppgift från föreningen (gäller bostadsrätt).

Fyll i en av nedanstående blanketter (en för bostadsrätt och en för fastighet) och maila eller posta den sedan till oss. OBS! Spara först ner blanketten på din dator, fyll sedan i och spara. Kontaktuppgifter till respektive kontor och mäklare hittar du här.

Bostadsrätt (PDF-dokument, 748 kB)
Fastighet (PDF-dokument, 723 kB)

Var noga när du fyller i dina uppgifter så att allt stämmer. Det är du själv som står för riktigheten i din slutliga deklaration och du är personligen ansvarig för dina deklarationsuppgifter. Det är viktigt att du fysiskt signerar underlaget innan du skickar in det till oss.

För att vi ska ha möjlighet att hjälpa dig i tid måste vi ha in din blankett innan den 30 mars 2018.

Tack för det förtroende vi fått att hjälpa dig med din försäljning under 2017!